In het internettijdperk vinden innovaties snel en voortdurend plaats. Elke dag ontstaan er nieuwe technologieën, platforms, toepassingen en programma’s om de gebruiker van dienst te zijn. Daarom moeten bedrijven die investeren in digitale marketingacties zich aanpassen aan de gewoonten en gebruiken van hun consumenten en daarbij de trends in het oog houden.

In dit artikel presenteren wij de belangrijkste digitale marketingtrends van vandaag. Kijk hier eens naar!

1. Inhoudsmarketing

Als je de Digital Marketing scene al een tijdje volgt, ben je zeker bekend met de term content marketing. Hoewel het sinds 2013 vaak bovenaan de lijsten van meest gebruikte strategieën staat, blijft het de grootste bron van webverkeer.

De verscheidenheid aan inhoud kan ook een grote onderscheidende factor zijn. Artikelen, e-boeken, infografieken, video’s, diavoorstellingen, enz. zijn enkele van de formaten die consumenten het meest aanspreken op het web.

We kunnen zeggen dat het plaatsen van inhoud op blogs nog steeds een van de belangrijkste en meest efficiënte strategieën is om het doelpubliek aan te trekken en het maandelijkse gemiddelde van het aantal bezoeken te verhogen. Het is via de blog dat het bedrijf zijn autoriteit over een bepaald thema toont en meer details over zijn diensten verduidelijkt.

2. Mobiele marketing

Tegenwoordig is het ondenkbaar een strategie te ontwerpen zonder rekening te houden met optimalisatie voor mobiele apparaten. Momenteel is ongeveer 79% van al het verkeer afkomstig van tablets, laptops en, hoofdzakelijk, smartphones. De prognose is dat deze cijfers in de komende jaren nog indrukwekkender zullen worden. Daarom is het onontbeerlijk om mobiele marketing in overweging te nemen bij de uitvoering van jouw bedrijfsacties.

Sites zonder responsive design zullen zeker klanten verliezen en als je investeert in online advertenties, is het essentieel om deze ook te gaan gebruiken op platforms die gericht zijn op mobiele apparaten.

3. Video marketing

Het gebruik van video’s in digitale marketingstrategieën is een andere sterke trend voor de komende jaren. Het opnemen van audiovisuele inhoud op landingspagina’s verhoogt de conversie met wel 80%, terwijl het bij e-mailmarketing de doorklikratio met wel 300% kan verhogen.

Institutionele pagina’s op platforms zoals YouTube, Facebook, Instagram en Vimeo kunnen ook een goed alternatief zijn. Ontwikkel jouw strategie rekening houdend met de kanalen die bij jouw publiek passen. Het belangrijkste is te weten dat video’s zeer boeiend zijn en jouw consument in verrukking kunnen brengen.

4. Big Data

Gegevensverzameling is een belangrijke onderscheidende factor bij het voorspellen en analyseren van de marktpositionering. De meest gebruikte gegevens zijn die met betrekking tot consumenten, die het bedrijf de mogelijkheid bieden te personaliseren, te segmenteren, prioriteiten te stellen en zich aan te passen aan veranderingen in de consumptie.

Dit maakt de relatie tussen het bedrijf en de klant interactiever, waarbij de reacties van de consument in real time worden geregistreerd. Dan analyseert de instelling ze, en reageert met ongelooflijke empathie en snelheid.

Digitale marketingtrends veranderen regelmatig. Wanneer je echter op de veranderingen anticipeert en je eraan aanpast, zult je zeker de kans krijgen om je van de concurrentie te onderscheiden.